Nieuwsbrief namens het bestuur van ChristenUnie Zuid-Beveland

Nieuwsbrief van de afdeling Zuid-Beveland Jaargang 15, no. 2, juli 2023

Van de voorzitter

Beste leden,

Onze laatste ledenvergadering van 14 juni jl. hebben we door omstandigheden via Zoom gehouden. Buiten het bestuur om hebben we in deze vergadering 2 leden mogen begroeten. In de 4 jaren dat ik nu voorzitter ben, zie ik als trend dat de ledenvergaderingen in toenemende mate matig tot slecht bezocht worden. Het voornemen is dit najaar weer een ledenvergadering te beleggen en ik wil nu al een oproep doen deze te bezoeken, mede ook gezien het onderwerp dat we als bestuur dan aan onze leden voor willen leggen.

We willen dan eens open en eerlijk aan elkaar de vraag stellen, waarom zijn we lid van de ChristenUnie en stemmen we landelijk, provinciaal en gemeentelijk op de ChristenUnie? Het zal u niet ontgaan zijn dat er, voornamelijk landelijk, best wat kritiek is op onze partij. Deze kritiek wordt helaas ook gehoord onder de eigen leden. Mag ik u uitnodigen om actief aan deze discussie mee te doen tijdens de volgende ledenvergadering?

Bovenstaande brengt mij tot een oproep tot actieve betrokkenheid van onze leden waar wij als (steun)fractie en bestuur behoefte aan hebben. Binnen onze kleine fracties is er met regelmaat behoefte aan mensen met kennis van bepaalde onderwerpen en die daarover mee willen lezen en denken als deze actueel zijn en zo onze fractieleden tot steun kunnen zijn. Heb je iets minder met de actieve politiek maar wil je bestuurlijk een steentje bijdrage, dan kan dat heel goed binnen het bestuur waar de politiek meer een passieve rol speelt.

Is de interesse gewekt? Bel of mail mij gerust om eens vrijblijvend van gedachten te wisselen. Verder zijn ook de ledenvergaderingen goede momenten om eens iemand te spreken. Maar die is pas in het najaar, zolang wachten hoeft echt niet!

Tijdens de laatste ledenvergadering hebben we afscheid genomen van Neline van Zweeden als onze secretaris. Zij heeft deze rol 3 jaren met veel inzet vervuld, waarvoor ook door middel van deze nieuwsbrief nog eens onze hartelijke dank. Haar vertrek geeft ons als bestuur nog een vacature die ingevuld moet worden, waardoor de voorgaande oproep alleen nog maar versterkt wordt.

Namens het bestuur wens ik al onze leden, samen met die hen lief zijn, een goede zomer-, en vakantieperiode toe.

Namens het bestuur,

Aren Bezuijen, voorzitter.

M 0613566008

PS: bestuur vacatures zijn: secretaris en algemeen bestuurslid met Social Media expertise.

Borsele door Gerard Verkuil

In Borsele houdt de energietransitie de gemoederen aardig bezig. Na de nieuwe hoogspanningsmasten gaat het nu om de eventuele komst van een tweede kerncentrale. Ondanks dat het besluit niet aan ons is, willen we - in het geval dat de Tweede Kamer besluit een nieuwe centrale nabij Borssele te gaan bouwen- wel samen met inwoners komen tot een goed pakket aan voorwaarden. Tot nu toe verloopt dit proces goed en we zijn benieuwd naar de uitkomsten ervan.

Tijdens een bijzondere raadsvergadering op 15 juni werd de herbenoeming van Burgemeester Dijksterhuis bekrachtigd door het afnemen van de eed door Commissaris van de Koning Polman. We zijn erg dankbaar voor onze voorzitter in de raad en de burgervader die burgemeester Dijksterhuis is. Het is prettig samenwerken en uit de dingen die hij voor, met en in Borsele mag doen, blijkt steeds weer dat hij echt de juiste burgmeester is voor onze gemeente.

Het was mooi dat hij tijdens zijn dankwoord ook psalm 15 citeerde: ‘HEER, wie mag gast zijn in uw tent, wie mag wonen op uw heilige berg? Wie de volmaakte weg gaat en doet wat goed is, wie oprecht de waarheid spreekt.’ Ik heb in de afgelopen tijd de fractievoorzittershamer mogen overnemen van Bauke de Jong. Dat is een bijzonder gegeven. Als ChristenUnie is ons aandeel in de fractie getalsmatig al gedurende alle jaren van de samenwerking behoorlijk veel kleiner dan het SGP-deel. Het tekent dan ook onze uitermate goede en vruchtbare relatie. Benieuwd naar hoe dit in zijn werk gaat? Kom dan vooral eens langs op een fractievergadering!​

Met vriendelijke groet,

G.G.T. Verkuil

raadslid SGP-ChristenUnie Borsele

Goes door Cees Verkuil

In de vergadering van 12 januari 2023 heeft de gemeenteraad een principebesluit genomen over de OLAZ regionalisering milieustraten in de Bevelanden. Er zal nader worden onderzocht hoe de regionale spreiding eruit zal gaan zien om daarna te komen tot een definitieve besluitvorming.

Al in een eerder stadium is besloten, dat de huidige locatie van de milieustraat in Goes niet meer voldoet. Daarom heeft de raad nu aangegeven te willen gaan voor de variant Compleet Pus. Dat houdt in dat er naast inzameling van grof- en groenafval een toevoeging gaat komen van apart inzamelen van herbruikbare goederen.  Er kunnen dan ook activiteiten plaats vinden op het gebied van demontage en kringloop. Hoewel het nieuw te ontwikkelen ‘Bedrijvenpark Deltaweg’, dat pakweg tussen hotel Van der Valk en de snelweg komt, de meest logische plek lijkt voor de nieuwe milieustraat, wordt bekeken of er wellicht andere goede locaties zijn.

De onderlegger bij het bepalen van de toekomstvisie is een rapport van onderzoeksbureau Royal Haskoning DHV, waarin de toekomst van de Zeeuwse milieustraten werd bekeken. De conclusie: ze moeten állemaal worden aangepakt, want ze voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Sommige milieustraten moeten, bij gebrek aan uitbreidingsruimte, compleet worden verplaatst. Alles bij elkaar kost dat alleen al 50 tot 60 miljoen euro.

Om gemeentebestuurders breder te informeren hebben wij op uitnodiging van OLAZ een busrit gemaakt naar Roosendaal en Molenlanden waar recent nieuwe milieustraten in gebruik zijn genomen. Vooral die in Roosendaal gaf een goed beeld: bij binnenrijden van het terrein werd direct gekeken wat men komt brengen en voorgesteld om herbruikbare spullen af te geven. Die gaan dan naar een sorteercentrum waarna wordt bepaald wat er nog mee kan worden gedaan.

We wachten af water voor Goes als locatie wordt gekozen en hoe dat er dan uit zal gaan zien.

Cees Verkuil

Goes door Maurits Born

Onlangs hadden we een gast in onze fractievergadering.We hoorden van het initiatief van Herenboeren in Goes. En om hier wat meer over te weten, hebben we contact gezocht met de organisatie. Dus sloot Huub Beelen, voorzitter van het bestuur Herenboeren Goes, bij ons aan.

Huub heeft een presentatie gegeven van de inhoudelijke plannen en werkwijze. Wij zijn zelf ook al een tijdje aan het nadenken, hoe wij wat meer gebruik kunnen maken van lokale producten. En een Herenboerderij is zo’n voorbeeld. Mocht u hier meer over willen weten, dit is de link naar de website: https://goes.herenboeren.nl/

Overigens zal het mogelijk geen echt Goese locatie zijn, maar wel heel dichtbij. We zouden in het algemeen meer gebruik kunnen maken van lokale producten en diensten. In ons verkiezingsprogramma hebben we dit als een van onze speerpunten beschreven. Het is goed voor de lokale economie, het is goed voor de natuur en het bevordert de samenleving. De belangrijkste vraag voor ons is, hoe kunnen we hier als politiek invulling aan geven? Wat is er nodig om dit wat meer voor elkaar te krijgen? Zijn er bijvoorbeeld nog andere ideeën die goed en nuttig zijn voor ons om te weten?

Mocht u dus nog leuke input voor ons hebben, we horen dat heel graag !

Fijne vakantie; Groet Maurits !

06-12248668 of Email maurits.born@gmail.com

Kapelle door Maaike Boone

Na mijn beëdiging als steunfractielid in Kapelle in april, maak ik van deze gelegenheid gebruik om me voor te stellen. Ik ben Maaike Boone, woonachtig in Kapelle met mijn man en onze 3 tieners en hiermee heb ik dan ook direct mijn belangrijkste pijler genoemd. Voluit en dienstbaar leven met al het goede (en het beste in het vooruitzicht) wat onze God ons door Jezus toebedeelt, is mijn drijfveer. Gewoon in dat te doen wat mijn hand vindt om te doen, soms in voorspoed, soms in tegenspoed.

Daarnaast haal ik ook voldoening uit mijn werk als jeugd- en gezinsprofessional binnen het sociaal domein. Onder andere vanuit die kennis en ervaring mag ik meedenken in de fractie. Dat is geen taak die ik zelf bedacht heb. Ik werd gevraagd om op de lijst staan voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar wilde dat niet passief doen en dat werd opgepikt, zo belandde ik aardig bovenaan op de lijst en gezien het aantal stemmen wil ik ook mijn verantwoordelijkheid nemen.

Er valt nog veel te leren binnen de politiek voor mij, dus aan uitdaging geen gebrek. Daarbij laat ik me geruststellen dat een gemeenteraad ook wel een lekenbestuur genoemd wordt. We hoeven als fractie niet alwetend te zijn en luisteren naar dat wat het beste is voor de inwoner, is belangrijk. Tot ziens!

Met vriendelijke groet,
Maaike Boone

Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave van de afdeling van de ChristenUnie Zuid-Beveland. Redactie: Ria Rijksen